1 januari 2013

HEMMAGJORD KNAPRIG MÜSLI

Jag vet inte om jag lyckats lägga upp det här inlägget tidigare eller ej, men här kommer i alla fall receptet på min knapriga müsli. Jag älskar müsli, men sån där vanlig med obehandlade flingor som blir mjuka och grötiga så fort de nuddar mjölken är inte riktigt min kopp te. Jag vill ha det knaprigt. Och om man vill ha det knaprigt är det ganska svårt att hitta något i affären som inte innehåller en mindre ton socker. Jag gillar inte heller när müslin är för rostad. De senaste två åren har jag inte köpt hem ett enda paket müsli, jag gör min egen knapriga, hyfsat nyttiga variant efter receptet nedan. Jag älskar den och den har många gånger fått agera present till vänner och släktingar och är väldigt uppskattad. Dessutom går den himla fort att svänga ihop, fast den tar lite tid i ugnen.

1 l Havregryn
4 dl Rågflingor
2 tsk malen kanel 
1,5 dl vatten
0,5 dl sirap eller honung
1 msk olja

4-5dl blandade nötter, frön och torkade frukter

Sätt ugnen på 200°C, gärna på varmluft.
Blanda havregryn, rågflingor och kanel i en bunke. Blanda vatten, sirap och olja för sig och häll över grynblandningen. Om man vill ha en sötare müsli kan man ta mer sirap och mindre vatten, sålänge den totala mängden är densamma. Arbeta in vätskan och nyp ihop grynklumpar efter eget önskemål, lite sådär smulpajsliknande. Fördela ut massan i en långpanna och putta in mitten av ugnen. Sänk värmen till 175°C.
Låt müslin bakas ca 30 min, men tag ut plåten var 10-15 minut och blanda runt, eftersom smågrynen i kanten annars blir för brända. Stäng av ugnen efter 30 minuter men låt müslin stå kvar så länge du orkar vänta för att garantera att den blir helt torr. Om den inte är helt torr kan den nämligen mögla efter ett tag.
Sen är det bara att röra ner alla möjliga sorters goda nötter och torkade frukter som man gillar. Jag har alltid skafferiet fullt av sådant och brukar ta solrosfrön, pumpafrön, linfrön, gojibär, sultanrussin, kokoschips, hasselnötter, pecannötter, paranötter och valnötter. Ibland åker det även i mandel, bananchips, torkade aprikoser, dadlar och fikon. Det är bara fantasin och plånboken som sätter gränser.
Sen har man många härliga frukoststunder framför sig!

2 kommentarer:

  1. Müslin är super.
    Undring - var kommer de vackra skålarna från som du serverar din müsli i på bilderna?

    Hälsningar
    Mikaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du gillar den:)
      Skålarna är Rörstrands serie Corona.

      Radera