13 september 2012

PARIS DAG 3

Så var det helt plötsligt lördag, och inte vilken lördag som helst, utan min födelsedag!! Tjohoo för det. Jag hade dessutom beställt sol, och den dök upp precis som avtalat. Vi började dagen med frukost på brasseriet mitt emot vårt hotell. Minns inte vad det hette, men de hade lila stolar.
Så himla gott med färskpressad apelsinjuice!
Efter frukosten gick vi i några affärer, men sen kom jag på att jag ville byta klänning, så vi gick tillbaka till hotellet. Jag bytte från den där i gammalrosa spets till den lilla svarta. Åt även lite godis ur den fina burken som vi hade fått med oss hem från Derrière föregående kväll.
Sedan fortsatte vi att gå i affärer. Hittade bland annat pyttesmå cyklister. Men de gick loss på femton euro, och det tyckte jag var åtminstone tretton euro för mycket.
Vacker bokaffär. 
Bästa Maraiskvarteren! Någon gång under dagen köpte vi falaffel på trevliga shoppinggatan Rue des Rosiers. L'as Du Fallafel (som alla tipsar om) var inte öppet så vi gick till Chez H'anna istället. Jättegott och billigt!
Efter en stund hittade vi av en lycklig slump det lilla stället "Chacun ses goûts/Le bon yoghurt" halvvägs in i en gränd, cirka hundra meter rakt bakom Centre Pompidou, på en tvärgata till Rue de Temple. Där kunde man köpa yoghurtglass gjord på mjölk från Normandie och en massa toppings som var lokala och bra på något vis. Killen som hade stället var supertrevlig och berättade allt för oss och lät oss provsmaka och det ena med det andra. Så vi köpte varsin bägare. Man tog så mycket glass man ville ha och hur mycket toppings man ville och betalade efter vad det vägde. Jag tog den naturella glassen och toppade med mango, jordgubbar, crumble och chokladpluppar. Mycket bra och oändligt gott! Kunde stannat där resten av resan och varit nöjd så!
Men vi promenerade i alla fall vidare till Centre Pompidou och tog alla rulltrappor upp till taket där vi olovligt gick ut vid nödutgångarna och knäppte några bilder innan vi åkte ner igen.  
Sen fortsatte vi mot Rue Saint Honoré, där alla flotta butiker ligger, och några vanliga. Tog kaffepaus på en uteservering där vi hade bra utsikt på folk.
Spexade vid Palais Royal.
Sen gick vi till Colette, där jag blev kär i en kopp som jag köpte och en sväng på Zara, där jag köpte en ny väska. Gick även en stund inne på Chanel och petade på det mesta. Hittade en superfin blus som bara kostade 1700 euro... som hittat! Den fick stanna kvar i butiken såklart.
Sen mötte vi en hel bilkaravan med gamla Citroën, som gärna hade fått stanna och plocka upp oss. De var fina som karameller allihop.
Det var dock ingen som stannade och tog med oss på biläventyr, så vi gick till Tuilerierna istället, och tog hoppbilder och njöt av solen.
Tittade på barn som lekte med fina båtar i en damm.
Sen svängde vi ner i Carrousel du Louvre där jag köpte te på Mariage frères.
Och en ask med macarons på Ladurée. Tvåtusentalets turistsouvenir från Paris!
Sen var det hur som helst dags att åka hem till hotellet för att göra oss redo för kvällen.
Så här såg jag ut på väg till födelsedagsmiddagen. Här kan man även skymta min nyinköpta väska som är svart och marinblå.
Vi tog metron från Saint Paul till George V och promenerade sista biten till Rue Pierre Charron, jag hade nämligen bokat bord på det alldeles utomordentliga stället Pershing Hall. Tipset hittade jag hos Frida Fahrman.
Man sitter på en innergård eller på balkonger runt gården och som fondväggen har man en fluffig grön djungel. Ljussättningen var även den ganska magisk. Vi satt på balkongen i en skön privat alkov och beställde varsin drink medan vi tittade på menyn.
Till förrätt beställde Lukasz gåslever och jag tog dim sum med räkor, i supergod sås och toppad med den mest chockerande goda örten jag någonsin smakat. Den heter Shiso, och det var första gången jag smakade det. Skulle vilja ha en hel åker med den örten, så sanslöst god. Som Adam och Eva och hela paradiset i munnen!
Sen var vi kanske lite fantasilösa och beställde cheeseburgare till huvudrätt. Men det var en väldigt god sådan.
Och dessert! Jag tog tre sorters glass/sorbet (mango, kaffe och litchi) och Lukasz tog tre minidesserter. Minipannacotta, minifruktsallad och minimacaron, som kan skymtas i bakgrunden. Men det var inte slut där...
...för då kom det en födelsedagsmacaron till mig!! Det var banansmak, oväntat jättegod!
Vi hängde kvar en stund på restaurangen, men sen tyckte vi att det var dags att gå ut i natten. Vi promenerade ner till Seine och fotograferade Eiffeltornet. Gick över floden och kom närmare och närmare tornet tills vi var framme. Jag har ju varit där innan, och varit uppe, men Lukasz hade aldrig varit där och han gillade det jättemycket. Det var större och mäktigare än han hade trott. Så vi traskade runt där en stund och gick sedan längre och längre bort från det på Marsfälten (Champ de Mars).
Träffade ett par där tjejen var dansk och vi bad henne ta en bild på oss. Fint blev det. Paris je t'aime!
Sen åkte vi faktiskt hem och lade oss för vi var supertrötta. Tråkigt men sant. Skönt var det i alla fall efter en lång och alldeles alldeles uuunderbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar