1 juni 2011

Scones med valnötter och russin

Jag bara älskar scones med marmelad och te. Ibland gör jag efter mitt basrecept, men ibland lägger jag till något extra. Denna gången blev det valnötter och russin. I Nya Zeeland var dadelscones det hetaste. Det ska jag prova nästa gång.

Jag brukar göra en liten sats med smet och då räcker det lagom för tre personer till eftermiddagsfikat, men det går lika bra att dubbla om man är många. Det är dock ingen idé att spara för de är bara goda när de är färska.

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda 1 dl havregryn, 3 dl vetemjöl, ½ tsk salt och 2 tsk bakpulver. Oftast blandar jag här även ner en tesked kardemumma. Tillsätt 50 g rumsvarmt smör och blanda tills det är smuligt. Rör ner 1,5 dl mjölk/fil/yoghurt eller lite av varje, ½ dl russin och ½ dl grovhackade valnötter. Blanda ihop väl. Ibland blir det jättekladdigt och ibland blir det mer som en bulldeg. Forma önskat antal scones och lägg på bakplåtspappersklädd plåt eller i några trevliga formar. Nagga med en gaffel och grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter eller tills de har fått lite fin färg. Själv föredrar jag när de inte är riktigt färdiga i mitten.
Ät nygräddade med smör, marmelad och kanske lite ost. Jag serverade mina med min hemmagjorda lemoncurd som jag förvarar i frysen och tar fram lite när jag behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar